Få motion med græsslåning

helseViste du at en halv time med plæneklipperen, kan være lige så gavnlig som en 6km løbetur eller en tur i motionscenteret? Faktisk så er det rigtigt sundt at slå græs, og desværre i nogle tilfælde den eneste motion manden i huset får i løbet af sommeren. Skifter man sin plæneklipper ud med en robotplæneklipper går man jo også glip af den ekstra motion der. Derfor syntes vi her på fieldrobot event at der burde være lidt mere fokus på helse og sundhed. Vi har valgt at dele det op i 2 områder

Kost
sundgedFor mange er kosten det store problem. Vi spiser generelt alt for fed mad, drikker for meget alkohol og sodavand. Når man er ung og rører sig meget, så lægger man måske ikke så meget mærke til det. Men når man begynder at komme op i alderen, så opdager man at søndags kagerne, sodavanden og pizzaerne begynder at sætte sig omkring maven. Vi oplever at vores blodtryk stiger, vores celler bliver mere resistente overfor insulin og vi er godt på vej til at få sukkersyge, åreforkalkning og generelt et dårligt helbred. Heldigvis er det sjældent for sent at gøre noget ved det. For langt de fleste af os, er det muligt at skære ned for fedtet og kulhydraterne i maden, udskifte kartofler med grønsager, grov pasta eller perlebyg. Droppe colaen til fordel for light sodavand eller endnu bedre, vand. Tilføje produkter som hørfør eller chiafrø til kosten for dermed at få mere omega 3 og kostfibre. Det kan godt være at det i starten måske er lidt af en skift, men efter et par måneder så lægger man ikke længere mærke til det, og du vil uden tvivl kunne mærke ændringerne i din kost, på din krop. Der er altså ingen grund til at fylde kroppen med masser af kosttilskud som kreatin, Q10, vitaminpiller og den slags.

Motion
Rigtig mange af os, for alt for lidt motion. Man syntes måske selv at blot fordi man går en del på jobbet eller cykler ned til købmanden et par gange om ugen så får man det motion som man har brug for. Ofte kræver det mindst en halv time om dagen i træk og med en relativ høj puls, hvis man skal opnå et gavnligt resultatet med motion. Motion kan være en god måde at holde vægten nede på, men er også med til at øge kroppens naturlige sundhed. Det kan for nogle også blive for meget af det gode, løber man f.eks. maraton flere gange om året, dyrker triatlon eller sport på eliteplan, er det sjældent sundt for kroppen. Dyrker man slet ingen motion er det endnu værre. Det kan være svært at komme i gang med at dyrke motion. Man har prøvet at melde sig ind i et fitness center, hvor man måske var aktiv den første måned, og derefter nærmest ikke viste sig mere. Her kan det være en god ide at gå sammen med andre, har man ikke den mulighed, bør man overveje at tilmelde sig nogle faste hold. Eller også kan man melde sig ind i den lokale løbeklub. Næsten alle lidt større byer har en sådan, og her behøver man ikke være i super form for at begynde.